tisdag 29 november 2016


Har ni missat våra tidigare tävlingar med silversmedens verk?

Nu har ni chansen igen!
Tävla med FINASTE om en Isa ring, i silver.








Det var ett tag sedan men nu är hon tillbaka hos oss med en fin skapelse.

I samarbete med





...ordnar vi nu ännu en tävling med ett silversmycke, denna gång en ring!

Berätta för oss vad du tycker är finast hos Carola i hennes webbshop och kommentera efter inlägget med ditt namn.



Dragning sker den 7/12


STORT LYCKA TILL!

_____________________________________________________


VINNARE!

Underställ från Olgis går till Lisa W.

Anna och Monica Pettersson vinner en S-ljusstake var.






Mejla bloggen era lev adresser inkl mobil nr.

GRATTIS alla tre!
______________________


Har ni fått dem på plats, stjärnor och adventsstakar?





Annars kan ni handla fina här:






















________________________________________________


Snacka så man fattar!


Här är världens mest talade språk


En lista över världens 12 mest talade språk rangordnade efter antalet människor som har språket som modersmål.

Språkforskare menar att hälften av alla språk kommer att dö ut inom 100 år, dessa borde då vara kvar...



1. Kinesiska (mandarin)

Som modersmål: 955 miljoner människor
Talas av: 1,2 miljarder människor.
Talas främst i Kina, Singapore, Taiwan och Malaysia.


2. Spanska

Som modersmål: 400 miljoner människor
Talas av: 466 miljoner människor
Talas främst i Spanien, Mexiko, Mellan- och Sydamerika


3. Engelska

Som modersmål: 360 miljoner människor
Talas av: Minst 765 miljoner människor
Talas främst i USA, Kanada, Australien och Storbritannien


4. Hindi

Som modersmål: 310 miljoner människor
Talas av: 380 miljoner människor
Talas främst i Indien


5. Arabiska

Som modersmål: 295 miljoner människor
Talas av: 450 miljoner människor
Talas främst i Mellanöstern


6. Portugisiska

Som modersmål: 215 miljoner människor
Talas av 217 miljoner människor
Talas främst i Brasilien och Portugal


7. Bengali

Som modersmål: 205 miljoner människor
Talas av 250 miljoner människor
Talas främst i Bangladesh och Indien.

8. Ryska

Som modersmål: 155 miljoner människor
Talas av 270 miljoner människor
Talas främst i Ryssland, Ukraina och delar av Asien


9. Japanska

Som modersmål: 122 miljoner människor
Talas av 125 miljoner människor
Talas främst i Japan.


10. Panjabi

Som modersmål: 102 miljoner människor
Talas främst i Pakistan och Indien (Punjabiregionen)


11. Tyska

Som modersmål: 89 miljoner människor
Talas av 111 miljoner människor

Talas främst i Tyskland, Österrike, Schweiz


12. Javanesiska

Som modersmål: 82 miljoner människor
Talas främst i Indonesien (Java och Sumatra)
Javanesiska är det största språket i världen utan officiell status – och därmed världens mest utbredda minoritetsspråk.


Källa: Illustrerad vetenskap




33 kommentarer:

  1. Jag tycke mest om smyckena Lisa och Blom och vill väldigt gärna vinna en fin ring. Nelly

    SvaraRadera
  2. Smyckena Lisa är precis i min smak! Håller tummarna för att vinna den fina ringen!
    Rebecka A

    SvaraRadera
  3. Armbandet Lilja och halsbandet Wave
    Jag gillar verkligen den asymmetriska formen. För länge sedan såg jag en tjej med ett liknande halsband som Lilja-armbandet, fast lite bredare. Det slingrade sig på hennes nacke och hals. Fint!

    SvaraRadera
  4. Isa halsband är vackert till.

    Mona Johansson

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag älskar ju ringen Isa för den är vacker och min schäfer tik heter det ��
    Men även halsbandet med skyddsängeln är underbart ��
    Malin Svensk Björck

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket fint du visar idag. jag gillar skyddsängel och såg att det var hennes mest sålda. Ringen är supersnygg så den vill jag vinna. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Halsbandet Love <3
    Jag älskar hjärtan <3
    Kram <3

    SvaraRadera
  8. Halsband Sarah var veldig fint!
    Krysser fingrene og håper å vinne den fine sølvringen!
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  9. Jackie halsbandet är såååå läckert!
    Självklart vill jag vinna ringen! Nu är det väl ändå min tur?
    Hälsningar
    Anneli

    SvaraRadera
  10. Förutom Isa-ringen tycker jag MyHeart-hänget är finast. ❤

    SvaraRadera
  11. Wilma OCH skyddsängel! Ringen är så wow! Vill gärna vinna den! LenaJ

    SvaraRadera
  12. ⚪H LA LA, Minimalistiska, meningsfulla o magiska smycken. Älskar halsbandet 'Blom', som en liten silvrig karamell, vill ha det varje dag❗Tävlar om ringen 'Isa' som är fantastisk❗〰Because life is too short for boring jewelry〰 / miajonsson79@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. Skyddsängel. Jag kan förstå varför den är den mest sålda.
    Gun B

    SvaraRadera
  14. Tindra. Det låter som perfekta smycket i jultid.
    olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  15. Ringen Magnolia med swarovskisten skulle matcha ett halsband med swarovskistenar som jag har.
    Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  16. Linnea, som även är smålands landskapsblomma blir en bra julklapp till min favorit småländska. /Rolf

    SvaraRadera
  17. Halsbandet Lisa tycker jag är fint. Hälsar Sara

    SvaraRadera
  18. Skyddsängeln tilltalar mej o
    ringen vill jag gärna vinna.

    Hälsningar Nina T

    SvaraRadera
  19. Emma @hemochinterior1 december 2016 kl. 22:19

    Halsbandet segel är helt underbart, klart min favorit förutom ringen Isa som också är ljuvlig :)

    SvaraRadera
  20. Örhänget Elsa tyckte jag var fint :) ringen Isa var vacker och stilren så jag håller tummarna! :)
    bogin_84@hotmail.com

    SvaraRadera
  21. Halsbandet Rose, glas med vit läderrem. Mycket snyggt och passande med tanke på mitt namn. Roselyn

    SvaraRadera
  22. Halsbandet "Tindra" tycker jag är stilrent och fint! // Emma F

    SvaraRadera
  23. Skyddsängeln är vacker ...Linda Nilsson

    SvaraRadera
  24. Halsband Lisa att ge till min underbara sambo.
    -Paul

    SvaraRadera
  25. Oj vet inte vad av allt det vackra jag skulle välja, men smycket "Filippa" till min dotter som är namne med denna skulle jag välja, roligt och läckert! claudia.kerttu@umea.se

    SvaraRadera
  26. Isa ring är så vacker 😍 min svägerska skulle få denna

    SvaraRadera
  27. Förutom ringen Isa gillar jag åckså ringen Heart ♡♡♡

    SvaraRadera
  28. AnnaCarin Hörlin7 december 2016 kl. 12:16

    Tycker ringen ringen Isa är finast�� Den vill jag vinna��
    /AnnaCarin

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.